top of page

WAT IS EEN ASBESTINVENTARIS?

Een asbestinventarisatie in en rond het gebouw is vereist om een asbestattest te bekomen. Bij een asbestinventaris, uitgevoerd door een erkende asbestdeskundige, worden alle mogelijke aanwezige asbesthoudende materialen ter plaatse opgespoord. Mogelijk is een bijkomende labo-analyse van asbestverdachte stalen nodig om zeker te zijn of het om asbest gaat.

asbestinventaris
asbestinventaris

WANNEER IS EEN ASBESTINVENTARIS NODIG?

  • Iedereen die een gebouw verkoopt met een bouwjaar van voor 2001 heeft een asbestattest nodig.
     

  • Ook indien het niet om een verkoop, maar eigendomsoverdracht of schenking gaat, is een asbestattest verplicht!
     

  • Tegen 2032 zal iedere eigenaar van een gebouw met bouwjaar voor 2001 over een geldig attest moeten beschikken, of het gebouw nu verkocht wordt of niet.
     

  • Vanaf 1 mei 2025 voor de gemeenschappelijke delen van toegankelijke constructies met risicobouwjaar die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen.
     

  • In functie van de codex welzijn op het werk moet elke werkgever een inventaris laten opstellen van de werkplaats waar hij zijn werknemers tewerkstelt. (Dit is ook van toepassing voor werknemers die in een privéwoning gaan werken!)
     

  • Bij een sloopopvolgingsplan in functie van de omgevingsvergunning.

Asbestdeskundige Asbest controles BV

CODEX OVER HET WELZIJN OP HET WERK

De Codex over het welzijn op het werk bevat regels om de veiligheid en gezondheid van werknemers te waarborgen, waaronder regels met betrekking tot asbest. Sinds 1995 geldt een verplichting om een asbestinventaris op te maken voor gebouwen waarin werknemers in dienst zijn, in het kader van de Codex voor bedrijfsgebouwen en openbare gebouwen. Dit geldt voor alle gebouwen, ook voor gebouwen die na 2001 gebouwd zijn. Deze verplichting is dus van toepassing op werkgevers, scholen, kinderdagverblijven en gemeentelijke gebouwen. 
Het kan ook bijvoorbeeld gaan om een mobiel klusbedrijf die werkzaam is op verschillende werkplaatsen. Als werkgever moet je een asbestinventaris kunnen voorleggen voor iedere werkplek. 

 

Enkele voorbeelden:
 

  • Een dakwerker die een dak gaat vernieuwen moet van het dak (en indien van toepassing ook de zolderruimtes) een inventaris laten opstellen om na te gaan of er asbest aanwezig is.

  • Een loodgieter moet van de ruimtes waarin er een (nieuwe) cv-installatie geplaatst wordt een inventaris laten opstellen (Vooral leidingisolatie waar een zeer hoge concentratie losgebonden asbest kan in teruggevonden worden, zorgen voor grote problemen achteraf als deze niet correct verwijderd werd).

  • Een elektricien moet van de ruimtes waarin er een elektrische installatie geplaatst wordt een inventaris laten opstellen.

  • Eveneens dus ook verplicht voor alle werkgevers en bedrijven met vaste standplaats. (bedrijfsgebouwen, kantoren, scholen, handelspanden… overal waar werknemers zijn tewerkgesteld).

Recentelijk zijn er belangrijke wijzigingen aangebracht in deze regels, zoals:
 

  • Niet enkel een jaarlijkse actualisatie van de asbestinventaris is verplicht, ook na iedere gebeurtenis of actie met een verandering in de toestand van asbesthoudend materiaal.

  • Een verduidelijking van de verantwoordelijkheden met betrekking tot asbestonderzoek bij werkzaamheden.

  • Specificaties voor luchtmetingen bij asbestwerkzaamheden en toepassing van verwijderingstechnieken.

asbestinventaris

Nood aan een asbestinventaris in Vlaanderen? Neem meteen contact op met de asbestdeskundigen van Asbest controles – Ascon.

OFFERTE
AANVRAGEN

bottom of page