top of page

Algemene voorwaarden Asbest controles

 

1. TOEPASSING

1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere prijsofferte, bestelbon, overeenkomst of factuur tussen  Asbest controles BV (hierna “Ascon”) en ieder (rechts)persoon die diensten afneemt en zakelijk een beroep doet op Ascon  (hierna de “Afnemer”). Ingeval van tegenstrijdigheid of onverenigbaarheid tussen deze algemene voorwaarden en de specifieke inhoud van enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst voor of tijdens de zakelijke samenwerking opgesteld, prevaleren de afwijkende bepalingen van de schriftelijke overeenkomst. Eventuele bijzondere voorwaarden kunnen, gerelateerd aan het voorwerp van de zakelijke samenwerking, bijkomend gestipuleerd en als dusdanig eveneens bindend toegepast worden voor zover deze uitdrukkelijk zijn opgenomen in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.

1.2. Deze algemene voorwaarden worden geacht door de Afnemer gekend en aanvaard te zijn door het enkele feit van de door hem geplaatste bestelling of opdracht. De aanvaarding van deze algemene voorwaarden impliceert tevens dat de Afnemer volledig verzaakt aan de toepassing van zijn eventuele eigen algemene voorwaarden in welke zin dan ook.

1.3. Ascon behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te wijzigen en/of uit te breiden tot op het ogenblik dat Ascon de uit te voeren opdracht uitdrukkelijk heeft aanvaard.

 2. UITVOERINGSMODALITEITEN

2.1. Alle prijsoffertes, contractvoorstellen en bestelbonnen zijn vrijblijvend en binden Ascon als dusdanig niet. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald is een prijsofferte geldig tot 1 maand na datum van de prijsofferte. Tussen Ascon en de Afnemer komt pas een overeenkomst tot stand op het ogenblik van een aanvaarding van de prijsofferte door de Afnemer, van een ondertekening van een schriftelijke overeenkomst door de contractspartijen of van een orderbevestiging ondertekend door een daartoe bevoegde vertegenwoordiger van Ascon.

2.2. Elk eventueel verzoek vanwege de Afnemer om de afgesproken aanvangsdatum van de opdracht of een vooraf overeengekomen afspraak daartoe te verzetten, dient schriftelijk te gebeuren minstens 5 werkdagen voor de afgesproken aanvangsdatum van de opdracht en bindt Ascon alleen ingeval deze zulks schriftelijk aanvaard. Ascon behoudt zich het recht voor om kosten aan te rekenen voor het verzetten of verdagen van de opdracht.

2.3. Om de door Ascon te leveren opdracht in de beste omstandigheden te kunnen uitvoeren, dient de Afnemer, naargelang de aard en het voorwerp van de uit te voeren opdracht:

  • voorafgaandelijk alle documenten, informatie, software en systemen die nodig en/of nuttig kunnen zijn voor de goede uitvoering van de opdracht ter beschikking te stellen van de medewerkers of aangestelden van Ascon die de opdracht materieel uitvoeren;

  • te zorgen voor alle toegangsformaliteiten en -vergunningen, te voorzien in het vergezellen van de medewerkers of aangestelden van Ascon en aan deze laatste de richtlijnen te overhandigen die nageleefd moeten worden in de te onderzoeken installatie(s) of gebouw(en), samen met het ter beschikking stellen van de veiligheidstoestellen of -uitrustingen die eigen zijn aan de installatie of het gebouw;

  • aan de medewerkers of aangestelden van Ascon, via haar veiligheidsverantwoordelijke of haar interne preventieadviseur, alle specifieke informatie en instructies mee te delen die betrekking hebben op de te onderzoeken installatie(s) of gebouw(en) en die van aard zijn om hun veiligheid, hygiëne en gezondheid te kunnen waarborgen;

  • ervoor te zorgen dat één van de afgevaardigden van de Afnemer aanwezig is wanneer zulks vereist is, alzo onder andere voor het bedienen van de te onderzoeken installaties en/of al dan niet hieraan gerelateerde toestellen.

2.4. Ascon behoudt zich het recht voor om bepaalde prestaties binnen de haar gegeven opdracht toe te vertrouwen aan vakkundige derden en zulks onder haar verantwoordelijkheid, weliswaar ook steeds rekening houdend met de wet en de regels m.b.t. erkenning of accreditatie.

2.5. Elk controleverslag wordt opgesteld op naam en voor rekening van de Afnemer en bezorgd in één exemplaar volgens de voertaal van de plaats van de ligging van de te onderzoeken installatie(s) of gebouwen(en) (nl. in het Frans in Wallonië, in het Nederlands in Vlaanderen, in het Frans of Nederlands in het Brussels Gewest en haar randgemeenten en standaard in het Engels bij opdrachten in het buitenland) tenzij schriftelijk anders voorafgaandelijk overeengekomen. Eventuele vertalingskosten zijn steeds ten laste van de Afnemer. Behoudens andersluidende dwingende wetgeving of enige afwijkende verplichting voortvloeiende uit een accreditatie, bewaart Ascon een kopie van elk controleverslag en de daarmee verband houdende documenten gedurende 5 jaar vanaf datum van bezorging aan de Afnemer.

2.6. De besluiten van het controleverslag hebben uitsluitend betrekking op de vaststellingen die door Ascon werden gedaan op het ogenblik van de door haar geleverde prestaties in het kader van de haar gegeven opdracht.

2.7. Ascon en de Afnemer verbinden zich er toe om alle vertrouwelijke informatie waaronder financiële, operationele en technische informatie verkregen tijdens de opdracht strikt confidentieel te behandelen en niet aan derden kenbaar te maken, behoudens:

  • na de uitdrukkelijke toelating van de andere partij;

  • ingeval van bekendmaking van het controleverslag in zijn integraliteit door de Afnemer aan derden;

  • indien vereist op grond van wettelijke of dwingende reglementaire bepalingen of op vraag van enige gerechtelijke instantie of (toezichthoudende) overheid en in welke gevallen de andere partij hier alsdan voor de goede orde van op de hoogte wordt gebracht.

 

3. PRIJSBELEID, FACTURATIE EN BETALING

3.1. Bepaling van de prijzen

3.1.1. Elke opdracht wordt gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden zoals vermeld in de door de Afnemer goedgekeurde prijsofferte, bestelbon of in de (afzonderlijke) overeenkomst. Indien niet specifiek opgenomen in of bij het ontbreken van een prijsofferte, bestelbon of (afzonderlijke) overeenkomst zullen de geldende markttarieven toegepast worden. De uurprijsberekening wordt opgesteld op basis van een normale werkdag van acht uur, naargelang de eigen arbeidsorganisatie van Ascon uit te voeren tussen 8 u en 17 u, van maandag tot vrijdag, met uitzondering van de feestdagen. In een normale werkdag zijn reistijd en wachttijd inbegrepen. Behoudens indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn eventuele reis- en verblijfkosten en/of de kosten voor voeding van medewerkers en aangestelden van Ascon in voormelde uurprijsberekening niet inbegrepen en kunnen deze apart aangerekend worden.

3.1.2. Geven aanleiding tot een toeslag op de initieel meegedeelde en/of overeengekomen uurprijzen, de prestaties die worden uitgevoerd:

  • op zaterdag tussen 6 u ’s morgens en 20 u of op een gewone werkdag tussen 20 uur en 6 uur ’s morgens: 50% toeslag;

  • boven de acht uur per dag: 50 % toeslag;

  • op zaterdag na 20 uur, zon- en feestdagen: 100 % toeslag.

3.1.3. Kosten ingevolge vertraging van welke aard of om welke reden ook of ingevolge wachttijden, onvoorziene bijkomende kosten en/of prestaties, bijkomende onderzoeken die naast de overeengekomen opdracht nodig zijn op grond van de vaststellingen die werden gedaan tijdens de uitvoering van de opdracht, kunnen door Ascon aangerekend worden. De prijs voor die vertraging, wachttijden, onvoorziene bijkomende kosten en/of prestaties en bijkomende onderzoeken zal door Ascon bepaald worden volgens de principes opgenomen in de artikelen 3.1.1.

3.1.4. De prijzen worden steeds vermeld exclusief enige Belgische of buitenlandse taksen (met inbegrip van, doch niet uitsluitend de BTW).

3.1.5 In geval van geheel of gedeeltelijke annulering van een aanvaarde opdracht door de opdrachtgever, of indien de opdrachtgever de overeenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreekt, zijn volgende annulatievoorwaarden van kracht:

Bij annulatie:

  • meer dan 72 uur voor de aanvatting van de geplande afspraak, wordt er geen kost aangerekend.

  • tussen de 72 uur en 48 uur voor de geplande afspraak, ongeacht de reden, wordt een forfaitaire vergoeding gelijk aan 50% van de voorziene prijs aangerekend.

  • tussen de 48 uur en 24 uur voor de geplande afspraak, wordt een forfaitaire vergoeding gelijk aan 75% van de voorziene prijs aangerekend.

  • minder dan 24u voor de geplande afspraak en/of zonder verwittigen of indien u niet aanwezig bent op de geplande afspraak, wordt de totale voorziene prijs aangerekend.

 

3.2. Prijsherziening

3.2.1. De prijzen opgegeven in een door de Afnemer goedgekeurde prijsofferte of in een (afzonderlijke) overeenkomst zijn in regel geldig voor de duur van de opdracht. Zulks sluit niet uit dat Ascon zich ten aanzien van niet-consumenten uitdrukkelijk het recht voorbehoudt om enige bijkomende heffing of belasting die de te leveren prestaties zou bezwaren, in voege gesteld of opgelegd tussen de dag van het goedkeuren van de prijsofferte of het sluiten van de overeenkomst en de dag van de levering van de betreffende prestaties, ten laste van de Afnemer te leggen.

3.2.2. Alle initieel overeengekomen prijzen en kostenvergoedingen kunnen door Ascon worden aangepast indien de kosten van Ascon tijdens de uitvoering van haar opdracht zouden wijzigen ingevolge nieuwe belastingen en/of heffingen of ingevolge wijzigingen in de kosten van Ascon door onder meer en niet beperkend een wijziging van wetgeving, een wijziging van de energie- en/of brandstofkosten, een wijziging van wisselkoersen en een loonindexatie algemeen toegepast in de sector. Gewijzigde prijzen zullen, indien mogelijk, minstens 14 kalenderdagen voor de inwerkingtreding van nieuwe belastingen, heffingen, wetgeving, energieprijzen, brandstofprijzen, wisselkoersen en loonindexatie schriftelijk aan de Afnemer ter kennis worden gebracht. Nadien heeft Ascon hoe dan ook het recht om voor elke aanvullende of nieuwe opdracht de aangepaste prijzen en kostenvergoedingen toe te passen zelfs indien hieromtrent geen nieuwe of bijkomende offerte wordt opgemaakt.

3.3. Facturatie

3.3.1. Voor elke opdracht wordt een factuur overgemaakt aan de Afnemer. De kosten omwille van de opdracht, evenals de eventueel bijkomende prestaties en kosten (met inbegrip van deze vermeld in artikel 3.1.2 en 3.1.3.), worden afzonderlijk opgelijst en aangerekend. Bij gebrek aan een afwijkende contractuele afspraak, worden deze aangerekend op grond van de gebruikelijke tarieven die van kracht zijn op het ogenblik van de uitvoering van de opdracht.

3.3.2. Indien de prestaties van Ascon in regie worden uitgevoerd, wordt in ieder geval een minimumbedrag aangerekend gelijk aan 45 minuten van het uurtarief en dit per opdracht, per medewerker of aangestelde en per dag.

3.4. Betalingsvoorwaarden

 3.4.1. Behoudens uitdrukkelijk anders en voorafgaandelijk schriftelijk overeengekomen of door Ascon toegestaan, is elke door haar aan de Afnemer overgemaakte factuur in regel contant en alleszins uiterlijk op de opgegeven vervaldag betaalbaar, via overschrijving.

3.4.2. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag, ontstaat van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een opeisbare schuldvordering ten bate van Ascon en is de Afnemer van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een verwijlintrest van 1% per maand verschuldigd, en dit voor elke reeds begonnen maand alsook een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 50€, onverminderd het recht van Ascon om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

3.4.3. Alle door Ascon bloot te stellen gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten zijn ten laste van de Afnemer.

3.4.4. Betalingen aan Ascon na de vervaldag worden eerst aangerekend op de verschuldigde kosten, daarna op de intresten en vervolgens op de hoofdsom van de oudste nog openstaande factuur.

3.4.5. Bij niet-betaling op de vervaldag is Ascon gerechtigd om de lopende of aanvullende of nieuwe opdracht op te schorten tot gehele betaling van de openstaande factuur.

3.4.6. Schuldvergelijking, voor zover in het kader van een zakelijke samenwerking tussen de contractspartijen al mogelijk, wordt aan de zijde van de Afnemer uitdrukkelijk uitgesloten.

3.4.7. Elk eventueel protest van een factuur, om welke reden ook, dient door de Afnemer binnen de 10 kalenderdagen na ontvangst van de factuur schriftelijk en gemotiveerd aan Ascon te worden meegedeeld. Bij gebreke hieraan wordt de factuur hoe dan ook geacht aanvaard te zijn.

4. AANSPRAKELIJKHEID

4.1. Ascon is in het kader van de haar toevertrouwde opdracht, ongeacht het voorwerp of de draagwijdte ervan, gehouden tot een inspanningsverbintenis.

4.2. Ascon zal alle mogelijke kennis en ervaring aanwenden om de haar toevertrouwde opdracht volgens de regels van de kunst uit te voeren. Deze uitvoering gebeurt bovendien met de nodige zorgzaamheid, volgens de gebruiken van het beroep, de gangbare technieken en de stand van de wetenschap.

4.3. De opdrachtgever heeft een positieve informatieplicht ten opzichte van Ascon: hij moet op vakkundige wijze alle nodige en nuttige informatie en materiële stukken aanleveren opdat Ascon de haar toevertrouwde opdracht degelijk kan inschatten en kan uitvoeren. Alle administratieve documenten en gegevens alzo bestemd of nodig of nuttig voor het uitvoeren van de haar toevertrouwde opdracht moet door de opdrachtgever onverwijld overgemaakt worden aan Ascon en alleszins voor dat zij de haar toevertrouwde opdracht aanvangt tenzij dat zij tijdens de uitvoering ervan de opdrachtgever hieromtrent bijkomend en specifiek bevraagt. Ascon doet van haar kant evenzeer de nodige inspanningen om verdere gegevens, die volgens haar ook nodig of nuttig kunnen zijn voor de uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht, te verzamelen en neemt daartoe zo nodig contact op met andere relevante partijen. De opdrachtgever zal Ascon alhier, zo nodig, bijstaan wanneer door haar alzo bijkomende informatie of gegevens worden gevraagd. Ingevolge het feit dat elke overeenkomst tot uitvoering van een haar toevertrouwde opdracht een middelenverbintenis in hoofde van Ascon impliceert, staat Ascon niet in voor eventuele fouten, vergissingen of onvolledige informatie vanwege de opdrachtgever of vanwege andere partijen of bronnen behoudens in het geval dat zij volgens de met haar opleiding overeenstemmende kennis deze fouten, vergissingen of onvolledigheden had kunnen ontdekken hetzij dat de haar toevertrouwde opdracht een specifiek verband heeft met het voorwerp van deze fouten, vergissingen of onvolledigheden.

4.4. Ascon is enkel aansprakelijk in geval van objectief bewezen zware fout, bedrog of ernstige tekortkoming aan één van de essentiële verplichtingen voortspruitend uit de haar toevertrouwde opdracht en zulks zowel door haarzelf alsook door één van haar aangestelden begaan.

4.5. Elke eventuele betwisting of klacht over of omtrent de haar toevertrouwde opdracht dient door de opdrachtgever schriftelijk (meer bepaald per e – mail of per aangetekend schrijven) aan Ascon te worden overgemaakt, op straffe van verval, binnen de 8 werkdagen en zulks te rekenen vanaf het ogenblik dat de opdrachtgever kennis heeft genomen of gekregen van de feitelijke reden (ongeacht of deze gegrond is of niet) tot betwisting of klacht. Indien blijkt dat Ascon, na hiervan behoorlijk, schriftelijk en tijdig op de hoogte te zijn gesteld, inderdaad enige contractuele wanprestatie of fout zou hebben begaan in de uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht, zal zij, deze contractuele wanprestatie of fout, indien haar exclusief toerekenbaar, op eigen kosten opnieuw uitvoeren of (doen) remediëren.

4.6. Indien Ascon op aantoonbare wijze exclusief aansprakelijk kan worden gesteld voor enige schade ingevolge de gebrekkige uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht, is haar aansprakelijkheid hoe dan ook beperkt tot maximaal 2 x de factuurwaarde van de haar toevertrouwde opdracht (en in ieder geval tot maximum 1 miljoen euro voor lichamelijke schade en 1 miljoen euro voor elke andere schade). Ascon kan hierbij uitsluitend aansprakelijk gesteld worden voor directe schade en niet voor indirecte schade en kosten, met inbegrip van doch niet uitsluitend gevolgschade, gederfde winsten, gemiste besparingen, commerciële schade, productieverlies of schade aan derden. Ascon is alleszins niet aansprakelijk wanneer zij bij de uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht alle mogelijke informatie, plannen of andere relevante materiële stukken heeft gebruikt of indien blijkt dat zij alle maatregelen of voorzorgen nam om hiervan kennis te kunnen nemen.

4.7. Ingeval prestaties door Ascon worden uitgevoerd in het kader van en overeenkomstig (algemene of specifieke) toepasselijke wetgeving kan Ascon niet aansprakelijk gesteld worden. De opdrachtgever zal Ascon in het kader van haar prestaties alzo alleszins vrijwaren voor alle mogelijke schade en eventuele aanspraken van derden ten gevolge van prestaties uitgevoerd door Ascon in het kader van de haar toevertrouwde opdracht en overeenkomstig de voorschriften of bepalingen van de (algemene of specifieke) toepasselijke wetgeving.

4.8. Ascon is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade die zou worden veroorzaakt door haar of haar aangestelden wanneer zij genoodzaakt zijn om zelf toestellen te bedienen of te manipuleren dewelke door de opdrachtgever hadden moeten bediend of gemanipuleerd worden of indien zij niet tijdig hetzij niet behoorlijk op de hoogte werden gebracht van bepaalde bijzondere kenmerken van de te controleren toestellen of installaties of indien zij onduidelijke, foute, onvolledige of dubbelzinnige informatie kregen.

4.9. Het uitvoeren van de haar toevertrouwde opdracht door Ascon vereist precisie. Eventuele vertraging ingevolge overmacht hetzij omwille van ongunstige weersomstandigheden of andere relevante negatieve factoren kan niet aangerekend worden aan Ascon en geeft de opdrachtgever in geen geval recht op enige schadevergoeding.

4.10. Ingeval van fundamentele wijziging van de omstandigheden en/of de voorwaarden waaronder de haar toevertrouwde opdracht door Ascon dient uitgevoerd te worden, en voor zover deze fundamentele wijziging niet toerekenbaar is aan Ascon, en ten gevolge waarvan de contractuele verplichtingen van Ascon op onbillijke wijze zouden verzwaren, kan Ascon de haar toevertrouwde opdracht opschorten en dienen partijen er zich toe te verbinden de voorwaarden van de opdracht opnieuw te onderhandelen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen voor het kunnen verderzetten van de aan Ascon toevertrouwde opdracht. Hierbij wordt gestreefd om tot een gelijkaardig evenwicht tussen de contractuele verplichtingen van partijen te komen als het evenwicht dat bestond bij het geven en aanvaarden van de aan Ascon toevertrouwde opdracht.

4.11. Indien de opdrachtgever, om welke reden dan ook, voortijdig de aan Ascon toevertrouwde opdracht beëindigt of verbreekt, is Ascon nooit aansprakelijk voor eventuele contractuele wanprestaties, fouten of lacunes in het kader van de tot dan toe door haar uitgevoerde opdracht tenzij dat een fout in haren hoofde uitdrukkelijk door de opdrachtgever werd ingeroepen teneinde de aan Ascon toevertrouwde opdracht voortijdig te beëindigen.

4.12. De aan Ascon toevertrouwde opdracht kan slechts (buitengerechtelijk of gerechtelijk) ontbonden worden te haren laste in geval van zware fout, bedrog of ernstige tekortkoming aan één van de essentiële verplichtingen voortspruitend uit de haar toevertrouwde opdracht.

4.13 De aansprakelijkheid van Ascon en haar onderaannemers is uitgesloten voor enig verlies of schade, rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt door of ten gevolge van een onjuiste of nalatige uitvoering, tenzij de opdrachtgever bewijst dat deze te wijten is aan een grove fout. De opdrachtgever verbindt er zich toe Ascon te vrijwaren voor alle mogelijke schade en alle mogelijke aanspraken van derden, ten gevolge van gelijk welke, ook foutloze, handeling van de opdrachtgever. 

4.14 De aansprakelijkheid van Ascon en haar onderaannemers is uitgesloten voor enig verlies of schade, rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt door of ten gevolge van de afvoer van andere volumes of tonnages dan diegene die in de meetstaat van een sloopopvolgingsplan, asbestinventaris en dergelijke worden genoteerd. Indien er andere volumes of tonnages worden vastgesteld tijdens een sloop, verbouwing of andere controles of werken zullen deze steeds ten laste vallen van de opdrachtgever.

5. DUUR

De opdracht door Ascon voor rekening van de Afnemer wordt gegeven voor de duur die bepaald wordt in de door de Afnemer goedgekeurde prijsofferte hetzij in de (afzonderlijke) overeenkomst. Bij ontstentenis van enige overeengekomen duurtijd, wordt de opdracht aangegaan voor een duurtijd van 3 jaar vanaf de datum van de goedkeuring van de prijsofferte of orderbevestiging of ondertekening van de overeenkomst en (ingeval zulks niet blijkt uit voormelde documenten) alleszins ten laatste vanaf de eerste dag van de uitvoering van de opdracht. De opdracht kan stilzwijgend verlengd worden en alsdan voor dezelfde duur tenzij deze door één van de contractspartijen werd opgezegd per aangetekende brief ten minste 3 maanden vóór de vervaldag. Voor consumenten – opdrachtgevers bedraagt de opzegtermijn slechts 1 maand.

6. NIET-AFWERVINGSBEDING

De Afnemer zal tijdens de zakelijke samenwerking alsmede gedurende 1 jaar na de beëindiging ervan, op generlei wijze, behoudens ingeval van een voorafgaande schriftelijke toestemming van Ascon, een medewerker of aangestelde van deze laatste in dienst nemen of rechtstreeks beopdrachten, direct noch indirect via een derde, en zulks ook niet ingeval een medewerker of aangestelde van Ascon zich hiertoe spontaan bij de Afnemer zou aanmelden. Enige inbreuk op dit artikel door de Afnemer geeft aanleiding tot het betalen van een schadevergoeding aan Ascon gelijk aan eenmaal het bruto jaarloon van de afgeworven of overgenomen of beopdrachte medewerker of aangestelde van Ascon en zulks berekend aan de hand van diens grondslagloon of contractueel bestaand verdienvermogen op datum van diens laatst gedane prestaties voor rekening van Ascon.

7. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

Tenzij enige andersluidende schriftelijke afspraak, blijven alle logo’s en intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door Ascon geleverde prestaties eigendom van Ascon of de bestaande rechthebbenden en worden deze in geen geval aan de Afnemer overgedragen, noch wordt daarop enig(e) reproductierecht, gebruiksrecht of licentie aan de Afnemer toegekend.

8. BEËINDIGING

8.1. Indien bij Ascon op enig moment gefundeerde twijfels rijzen of door haar zelfs negatieve vaststellingen worden gedaan omtrent de kredietwaardigheid of solvabiliteit van de Afnemer, behoudt Ascon zich uitdrukkelijk het recht voor om alvorens nog verder prestaties uit te voeren een voorafgaande betaling en/of (andere) valabele zekerheid te vragen, zelfs indien de contractspartijen vooraf aan de zakelijke samenwerking andere facturatie-modaliteiten zouden hebben afgesproken. Indien de Afnemer weigert om op dergelijk verzoek van Ascon in te gaan, behoudt Ascon zich het recht voor om de zakelijke samenwerking onmiddellijk en zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat de Afnemer ingevolge enige schadevergoeding zou kunnen vragen, te beëindigen.

8.2. Ascon heeft het recht om de zakelijke samenwerking met de Afnemer te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, te beëindigen in de volgende gevallen: (i) indien de Afnemer, ondanks voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van tenminste 10 kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de (tijdige) nakoming van één of meer uit de zakelijke samenwerking voortvloeiende verplichtingen; (ii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement of enige gerechtelijke reorganisatie door de Afnemer; (iii) bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de Afnemer; of (iv) indien beslag wordt gelegd op (een deel van) de vermogensbestanddelen van de Afnemer.

9. DIVERSE BEPALINGEN

9.1. Indien een (gedeelte van een) bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig zou zijn of worden, zal dit de geldigheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet aantasten. In dergelijk geval zullen de contractspartijen onderhandelen om deze ongeldige bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

9.2. Enige bepaling van deze algemene voorwaarden (in het bijzonder artikels 2.5, 2.7, 6 en 7) die uit haar aard bedoeld is om de beëindiging van de zakelijke samenwerking te overleven, zal geldingskracht behouden ook na de beëindiging ervan en zulks ongeacht de oorzaak hiertoe.

10. TOEPASSELIJK RECHT - BEVOEGDE RECHTBANK

10.1. Alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede alle andere overeenkomsten die daaruit voortspruiten, worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

10.2. Ingeval van een geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede alle andere overeenkomsten die daaruit voortspruiten, wordt eerst gestreefd naar een minnelijke schikking. Indien zulks niet mogelijk is, behoort de beoordeling van het geschil tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Leuven.

Koptekst 1

Algemene Voorwaarden All safety controls

Alle opdrachten en controles worden door een agent-bezoeker van All safety controls VZW uitgevoerd op basis van de ter zake geldende wets- en reglementaire bepalingen en technische voorschriften, alsook volgens onderstaande algemene voorwaarden.

De naleving van de vertrouwelijkheid van de informatie, de onafhankelijkheid, de

onpartijdigheid, en de integriteit van het personeel van All safety controls staat

onder permanent toezicht door middel van ons intern kwaliteitssysteem volgens NBN EN ISO/IEC 17020. All safety controls VZW is geaccrediteerd door BELAC onder certificaatnummer 739-INSP. De scope van het accreditatiecertificaat kan men raadplegen op de website van BELAC https://economie.fgov.be/belac.

 

1. TOEPASSING

 

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en/of overeenkomst tussen All safety controls met maatschappelijke zetel te Scharent 101, 3150 Haacht en een opdrachtgever.

1.2 All safety controls aanvaardt enkel bestellingen op voorwaarde dat deze algemene voorwaarden van toepassing zijn. Deze algemene voorwaarden worden geacht door de klant aanvaard te zijn door het loutere feit van de door hem geplaatste bestelling. Aanvaarding van deze algemene voorwaarden impliceert tevens dat de klant volledig verzaakt aan de toepassing van zijn eigen algemene (aankoop)voorwaarden of van enige andere derde. Een aanvaarding van de algemene (aankoop)voorwaarden van de klant door All safety controls is enkel mogelijk door een uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging van All safety controls en niet via een voorgedrukte clausule. Indien All safety controls de (aankoop)voorwaarden van de klant zodoende zou hebben aanvaard of met de klant een specifieke overeenkomst zou sluiten, vullen deze algemene voorwaarden de algemene (aankoop)voorwaarden van de klant of de specifieke overeenkomst aan daar waar deze algemene voorwaarden voorzien in bepalingen die preciezer zijn of niet opgenomen zijn in de algemene voorwaarden van de klant of de specifieke overeenkomst, zelfs indien deze uitdrukkelijk zouden stellen dat deze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn. Een aanvaarding van een bestelbon van de klant impliceert in geen enkel geval een aanvaarding door All safety controls van enige algemene voorwaarden van de klant.

1.3 All safety controls behoudt zich het recht voor de overeenkomst van rechtswege en zondervoorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement, kennelijk onvermogen alsook bij omhet evenwelke wijzigingaande juridische toestand vande opdrachtgever.

 

2. Offertes en aanbiedingen

 

2.1 Al de aanbiedingen van All safety controls, mede begrepen de prijsopgaven, brochures en prijslijsten zijn vrijblijvend. De overeenkomst komt pas tot stand na ontvangst door All safety controls van de door de opdrachtgever ondertekende bestelbon en/of de voor akkoord geretourneerde prijsofferte. Voor deze uitdrukkelijke bevestiging kan het aanbod steeds vormvrij worden herroepen.

2.2 De termijnen vermeld in de offertes/overeenkomst worden opgegeven bij benadering en binden All safety controls niet. Vertraging in een termijn geeft geen recht op schadevergoeding, noch op eenzijdigeontbindingvandeovereenkomst doorde opdrachtgever.

2.3 All safety controls kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.

2.4 Tenzij in de desbetreffende aanbieding of offerte uitdrukkelijk anders vermeld, zijn alle aanbiedingen en offertes gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden gedurende normale werktijden op werkdagen.

 

 3. Uitvoeringsmodaliteiten

 

3.1 De technische controle(s) kan (kunnen) uitgevoerd worden in aanwezigheid van één of meerdere personen van de bevoegde overheid (FOD Economie), BELAC of een interne auditor dit in het kader van kwaliteitscontrole.  Aan deze personen wordt steeds toegang verleend tot de te onderzoeken installatie. Bovendien hebben zij inzagerecht in de betreffende dossiers.

3.2 Ingeval van omstandigheden die redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en die de verdere uitvoering van de opdracht door All safety controls wezenlijk bemoeilijken, zal All safety controls het recht hebben om de uitvoering van de opdracht voor de duur van die omstandigheden en een redelijke periode erna te schorsen zonder dat zij hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. Als dergelijke omstandigheden gelden onder andere natuurrampen, oorlog, gewapende conflicten, opstand, sociale onrust, betogingen of blokkades, misdrijven, ziekte of epidemie, pandemie, stroom- en telecommunicatieonderbreking, economische factoren (zoals leveringsvertraging, wijziging van transporttarieven, tekort aan opgeleide arbeidskrachten, grondstoffen of brandstof), ongevallen (zoals brand, explosie, machinebreuk) of overheidsingrijpen (zoals fiscale maatregelen, onteigening, embargo’s) alsook alle andere omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de voorgaande of een vergelijkbaar effect veroorzaken. Ingeval een dergelijke overmachtssituatie langer dan 1 maand aanhoudt, zullen alle partijen het recht hebben om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst of ingebrekestelling en zonder enig recht op schadevergoeding lastens elkaar.

3.3In geval van geheel of gedeeltelijke annulering van een aanvaarde opdracht door de opdrachtgever, of indien de opdrachtgever de overeenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreekt, zijn volgende annulatievoorwaarden van kracht:

Bij annulatie:

  • meer dan 72 uur voor de aanvatting van de geplande afspraak, wordt er geen kost aangerekend.

  • tussen de 72 uur en 48 uur voor de geplande afspraak, ongeacht de reden, wordt een forfaitaire vergoeding gelijk aan 50% van de voorziene prijs aangerekend.

  • tussen de 48 uur en 24 uur voor de geplande afspraak, wordt een forfaitaire vergoeding gelijk aan 75% van de voorziene prijs aangerekend.

  • minder dan 24u voor de geplande afspraak en/of zonder verwittigen of indien u niet aanwezig bent op de geplande afspraak, wordt de totale voorziene prijs aangerekend.

3.4 De opdrachtgever verbindt zich aan de agent-bezoeker van All safety control na zijn aanmelding toegang te verschaffen tot de te onderzoeken installaties en ruimten waarin deze installaties zich bevinden, en de te onderzoeken installaties, werktuigen, toestellen en voorwerpen ter beschikking te stellen. De opdrachtgever stelt alle nodige middelen, documenten, informatie en eventueel bijzonderheden met betrekking tot de te onderzoeken installatie, ter beschikking van de agent-bezoeker, zodat deze, met zijn materieel, zijn onderzoek in de beste werkomstandigheden en veilig kan verrichten.

3.5 Behoudens uitdrukkelijk andersluidende overeenkomst mag de keurder zich toegang verschaffen tot de te onderzoeken installatie en het onderzoek verrichten zonder de aanwezigheid van de opdrachtgever, diens aangestelde of bevoegd geacht persoon. In de gevallen waarin de keurder niet in de mogelijkheid zou worden gesteld het onderzoek uit te voeren, zullen de eraan verbonden kosten door de All safety controls in rekening worden gebracht.

 

4.Aansprakelijkheid

 

4.1 De verbintenissen van All safety controls zijn inspanningsverbintenissen. Er is in geen geval sprake van resultaatsverbintenissen. All safety controls verbindt zich ertoe de opgedragen onderzoeken uit te voeren overeenkomstig de geldende wets- en reglementaire bepalingen (NBN EN ISO/IEC 17020, voorschriften BELAC) en technische voorschriften (waaronder o.a. het AREI boek 1).

4.2 Elke klacht met betrekking tot de opdracht uitgevoerd door All safety controls dient per aangetekende brief aan All safety controls te worden overgemaakt binnen de 7 dagen nadat de schade door de klant werd ontdekt of redelijkerwijs door de klant had moeten worden ontdekt en in ieder geval binnen een maximale termijn van 1 maand na het uitvoeren van de opdracht, op straffe van verval voor de klant om enige eis te kunnen instellen.

4.3 All safety controls verricht haar prestaties op basis van de gegevens dewelke haar door deopdrachtgever verstrekt zijn geworden en dewelke dan ook geacht worden correct te zijn. All safety controls kan dan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor de juistheid, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid,tijdigheid of onvolledigheid van informatie endocumentatie haar aangeleverd door en afkomstig van deopdrachtgever, schade die het gevolg is van het tekortschieten van de opdrachtgever waaronder begrepen hetverstrekken van gebrekkige of onvolledige informatie, aansprakelijkheid van de opdrachtgever jegens derden,bedrijfsschade of andere indirecte schade van de opdrachtgever waaronder begrepen gederfde winst, gemistebesparingen, verlies vangegevens, ofenige andere vormvangevolgschade.

4.4 Behoudens afwijkende wettelijke bepalingen, is All safety controls enkel aansprakelijk voor zware en opzettelijke fouten begaan in het kader van de dienstverlening. Haar contractuele aansprakelijkheid ingevolge de uitvoering van dienstverlening is sowieso beperkt tot directe schade met uitsluiting van gevolgschade en indirecte schade en kan nooit hoger zijn dan het bedrag van de corresponderende factuur die All safety controls aan klant heeft uitgereikt. Ingeval van nalatige of foutieve uitvoering van dienstverlening zal All safety controls ofwel de dienstverlening op eigen kosten opnieuw uitvoeren ofwel de schade aan de klant vergoeden met een maximum van het bedrag van de corresponderende factuur.

4.5 Andere dan contractuele schade ingevolge uitvoering van de dienstverlening door All safety controls is beperkt tot het verzekerd bedrag aan lichamelijke en stoffelijke schade. All safety controls verbindt zich ertoe haar burgerlijke aansprakelijkheid te allen tijde te verzekeren bij een in België erkende verzekeringsmaatschappij. Klant kan op verzoek een verzekeringsattest opvragen bij All safety controls.

4.6 All safety controls kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden voor schade:

  • Indien de agent-bezoeker niet was vergezeld door de klant of één van de afgevaardigden of werknemers van de klant die ertoe gebracht worden om zelf toestellen te bedienen of te manipuleren dewelke door de klant of één van de afgevaardigden of werknemers van de klant hadden moeten worden bediend of gemanipuleerd;

  • indien All safety controls niet schriftelijk en tijdig voorafgaand aan de inspectie op de hoogte werden gebracht van bepaalde bijzondere kenmerken van de te controleren toestellen of installaties, of indien ze onduidelijke, foute, onvolledige of dubbelzinnige informatie kregen van de klant of één van de afgevaardigden of werknemers van de Klant;

  • Ingeval van schade bij isolatiemetingen en andere metingen/beproevingen op hoog- en laagspanningsinstallaties wanneer tijdens de controle de elektrische installaties en bijkomende toestellen niet volledig waren uitgeschakeld;

  • Omwille van het feit dat de klant niet tijdig met All safety controls contact had opgenomen voor een afspraak.

  • Ingeval eventuele vertraging in de uitvoering van de opdracht of bij onmogelijkheid van All safety controls het onderzoek op het afgesproken tijdstip te verrichten

4.7 All safety controls wijst alle aansprakelijkheid af voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die zich mocht voordoen na de dag waarop de wettelijk, reglementair of conventioneel vastgestelde termijn voor het onderzoek is verstreken, of ingeval de opdrachtgever na het onderzoek aan de installaties of voorwerpen herstellingen heeft uitgevoerd of laten uitvoeren zonder nieuw onderzoek.

 

5.Keuringsattesten

 

5.1 De keuringsattesten worden opgesteld op naam en voor rekening van de klant en toegestuurd of gemaild in één exemplaar, volgens de taal van het plaatsbezoek, in het Frans in Wallonië, in het Nederlands in Vlaanderen, in het Frans of Nederlands in het Brussels Gewest en haar randgemeenten. De klant dient via de overeenkomst aan te geven welke taal gewenst is. Het verslag heeft uitsluitend betrekking op de vaststellingen die werden gedaan op het ogenblik van de opdracht.

5.2 De inhoud van door All safety control opgestelde keuringsattesten betreffen momentopnames en weergaves van de situatie op het ogenblik van de uitvoering van de controle en de op dat ogenblik gedane vaststellingen.

5.3 De keuringsattesten worden door All safety controls ten minste 60 maanden elektronisch bewaard. De opdrachtgever, eigenaar, gebruiker of beheerder kan mits een vergoeding steeds een duplicaat opvragen.

 

6. Intellectuele eigendom

 

6.1 Alle intellectuele eigendomsrechten en alle rechten van welke aard dan ook, op het keuringsattest en op de gegevens die erin staan, blijven de exclusieve eigendom van All safety controls, niettegenstaande elke andersluidende bepaling.

Het door All safety controls voor de klant opgestelde keuringsattest mag evenwel in zijn geheel worden gefotokopieerd of gescand met het oog op het opslagen ervan of het overmaken van het verslag aan derden.

 

7. Privacy

 

7.1Alle persoonlijke gegevens verstrekt door de klant worden verwerkt door All safety controls in overeenstemming met de wetgeving inzake privacywetgeving, in het bijzonder de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De klant is op zijn beurt verantwoordelijk voor de juistheid van de persoonlijke gegevens die hij verstrekt, en verplicht zich tot het naleven van de wetgeving inzake privacy ten opzichte van de personen wier persoonlijke gegevens hij doorgeeft, alsmede met betrekking tot persoonlijke gegevens die hij zou ontvangen van All safety controls en haar werknemers.

 

8. Betalingsvoorwaarden en facturatie

 

8.1 Alle prijzen op de factuur worden weergegeven in euro en zijn inclusief BTW, tenzij anders vermeld.

8.2Iedere natuurlijke persoon of vennootschap die bestellingen plaatst voor rekening van derden of met het verzoek ze aan derden te factureren, maakt zich sterk voor deze derden overeenkomstig art. 1120 B.W. en zal persoonlijk aansprakelijk zijn voor de betaling, voor zover de derde in gebreke zou blijven de factuur te betalen binnen de contractuele voorziene termijn, zelfs voor zover All safety controls met de wijze van facturering akkoord ging.

8.3 De facturen van All safety controls zijn betaalbaar uiterlijk op de vervaldatum zoals vermeld op de factuur of bij het ontbreken van een vervaldatum uiterlijk 30 kalenderdagen na factuurdatum.

8.4 Bij gebreke aan betaling binnen de 14 kalenderdagen + 1 kalenderdag (elektronisch verstuurd) OF + 3 werkdagen (per post verstuurd) na verzending van de eerste aanmaning is tevens van rechtswege en zonder nieuwe ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som. Alsook zal een schadevergoeding voor laattijdige betaling aangerekend worden volgens art. XIV.4 WER

8.5 Bij niet betaling behoudt All safety controls zich het recht voor om verdere leveringen, dienstprestaties of bestellingen stop te zetten. Tevens behoudt zij zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen voor het geheel of het nog niet uitgevoerde gedeelte.

8.6 Alle betwistingen tussen partijen worden beheerst door Belgisch recht en vallen uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbanken van Leuven.

8.7 In het geval een of meerdere bepalingen van deze algemene contractuele voorwaarden ongeldig of nietig zou zijn of worden, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan.

9. DIVERSE BEPALINGEN

9.1. Indien een (gedeelte van een) bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig zou zijn of worden, zal dit de geldigheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet aantasten. In dergelijk geval zullen de contractspartijen onderhandelen om deze ongeldige bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

9.2. Enige bepaling van deze algemene voorwaarden die uit haar aard bedoeld is om de beëindiging van de zakelijke samenwerking te overleven, zal geldingskracht behouden ook na de beëindiging ervan en zulks ongeacht de oorzaak hiertoe.

10. TOEPASSELIJK RECHT - BEVOEGDE RECHTBANK

10.1. Alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede alle andere overeenkomsten die daaruit voortspruiten, worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

10.2. Ingeval van een geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede alle andere overeenkomsten die daaruit voortspruiten, wordt eerst gestreefd naar een minnelijke schikking. Indien zulks niet mogelijk is, behoort de beoordeling van het geschil tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Leuven.

bottom of page